Boomkikkers in Enschede-Zuid

In het zuiden van Enschede zijn er verschillende wateren waar boomkikkers zich ophouden. Dit is bijzonder aangezien de boomkikker op de Rode Lijst als bedreigd staat. Tot 1990 ging het erg slecht met de boomkikker, maar gelukkig is Nederlandse populatie sindsdien toegenomen. Dit komt door de uitvoering van natuurontwikkelingsmaatregelen, zoals het herstel of de aanleg van poelen en verbetering van het landhabitat. Daarnaast zijn boomkikkers uitgezet in hun oude leefgebieden in Noord-Brabant en Limburg.

Zoals eerder vermeld, zijn er boomkikkers in Enschede, en wij willen een boomkikkerexcursie organiseren onder leiding van Erik Rolevink. Erik is al jaren betrokken bij de boomkikker in Enschede en hij zal ons zeker meenemen in zijn tocht om Enschede geschikt te maken voor de boomkikker. De excursie zal plaatsvinden op een avond, mits de weercondities goed zijn. Dit betekent dus een voldoende hoge avondtemperatuur en weinig wind. Een beetje regen is ook goed voor boomkikker. Belangrijk om te realiseren is dat dit een luisterexcursie is. De kans dat wij boomkikkers zullen zien is uiterst klein, maar de kans dat wij ze horen is zeer groot.

Wil jij bij de excursie aanwezig zijn? Meld je bij de secretaris (secretaris@enschede.knnv.nl). Aanmelden is noodzakelijk in verband met beperkt aantal plaatsen. Je krijgt 2 dagen voor de excursie bericht over de precieze startlocatie. Zie hieronder voor de relevante informatie.

Excursie: 12 t/m 20 mei 2024Starttijd: +/- 21.00 uurEindtijd: 24.00 uur
Kosten: Vrienden van DMF/RMT  gratis; KNNV-leden: Gratis; Niet- leden €5,-Vrienden van DMF/RMT dienen hun lidmaatschapskaart mee te nemen.Excursie: Enschede-Zuid (exacte locatie volgt
Dit is een fiets-excursie!!Telefoon (gedurende dag van de excursie): 06-25 43 00 75Meer informatie: https://enschede.knnv.nl

Foto’s: © Erik Rolevink