Vlinderen op de Luttenbergerven

Wij gaan op jacht, en wel naar een zeer bijzondere vlinder: de Zilveren Maan. Op het Luttenbergerven fladdert deze vlinder rond, samen met het Gentiaanblauwtje en wij hopen ze te kunnen spotten. De Zilveren Maan staat in Nederland als bedreigd geregistreerd, en in sommige omliggende landen prijkt hij zelfs op de Rode Lijst (zoals in België en Groot-Brittannië).

De Zilveren Maan vliegt in twee generaties, en de datum die wij hebben gekozen, valt in het midden van de tweede generatie. Het is van belang om vooraf de echte koekoeksbloem te kunnen herkennen, omdat deze bloem de benodigde nectar voor de Zilveren Maan levert.

Na de paring legt het vrouwtje haar eitjes op viooltjes die op open plekken groeien. Hierdoor is de kans op overwoekering van de viooltjes klein. Vaak worden de eitjes afgezet op de overgang van open naar begroeide plaatsen, mogelijk omdat de rupsen daar zowel beschutting, warmte en voedsel vinden. De eitjes worden individueel geplaatst op de waardplant of in de directe omgeving daarvan. Soms gaat het vrouwtje zitten en schiet het eitje in de vegetatie of zij vliegt boven de vegetatie en laat het vallen. Hoe prachtig zou het zijn als we dit kunnen waarnemen!

Wil jij erbij zijn? (Heb je geen vervoer? Meld je bij de secretaris en dan kijkt het bestuur wat de mogelijkheden zijn). Zie hieronder voor de relevante informatie.

Datum: 20 juli 2024Starttijd: 11.00 uurEindtijd: 13.00 uur
Kosten: Vrienden van DMF/RMT  gratis; KNNV-leden: Gratis; Niet- leden €5,-Vrienden van DMF/RMT dienen hun lidmaatschapskaart mee te nemen.Startpunt: Ganzenweg 2-8, 8153 RA Lemelerveld
GPS: 52.4311, 6.3509
Ondergrond: Dit zullen grotendeels onverharde paden zijn.Telefoon (gedurende dag van de excursie): 06-25 43 00 75Meer informatie: https://enschede.knnv.nl