Zomeravond in het Dal van de Mosbeek

In het Dal van de Mosbeek ontspringen verschillende beekjes (De Mosbeek staat bekend als de levensader van het Dal van de Mosbeek) die door hun kalkrijke water een goede voedingsbodem vormen voor zeldzame planten zoals de echte koekoeksbloem, beenbreek en de klokjesgentiaan. Hierdoor is het Dal van de Mosbeek aangewezen als een Natura 2000-gebied. Trouwens in Overijssel zijn er 24 Natura 2000-gebieden.

Naast de vele prachtige planten zijn er ook vogels die het bekijken waard zijn. Wat te denken van de tjiftjaf, zanglijster, geelgors, tuinfluiter, boompieper en de boomklever. Hierbij is ook bekend dat er boommarters leven. Deze zijn gefotografeerd met camaravallen, maar of wij die te zien krijgen…?

Een ander dier die hier voorkomt, is het vliegend hert. Dit is een van de grootste kevers van Europa en kan een totale lengte bereiken van meer dan 9 cm. De Nederlandse naam is vanwege de grote kaken van de mannetjes; deze zijn aan het einde vertakt en lijken op het gewei van een hert. De dames hebben geen gewei waardoor het voor ons KNNV-ers gemakkelijk is de geslachten uit elkaar te houden.

Wij hebben bewust midden juni gekozen om hierheen te gaan want wij weten dat zij dan actief zijn, maar of wij ze te zien krijgen…?

Wil jij erbij zijn? (Heb je geen vervoer? Meld je bij de secretaris en dan kijkt het bestuur wat de mogelijkheden zijn). Zie hieronder voor de relevante informatie.

Datum: 22 juni 2024Starttijd: 19.00 uurEindtijd: 21.00 uur
Kosten: Vrienden van DMF/RMT  gratis; KNNV-leden: Gratis; Niet- leden €5,-Vrienden van DMF/RMT dienen hun lidmaatschapskaart mee te nemen.Startpunt: Bergweg 8, 7663 TB Mander GPS: 52.4457, 6.8429
Ondergrond: Dit zullen grotendeels onverharde paden zijn.Telefoon (gedurende dag van de excursie): 06-25 43 00 75Meer informatie: https://enschede.knnv.nl

Foto’s: ©Astrid Mos