Basiscursus Veldbiologie

KNNV afdeling Enschede organiseert een basiscursus veldbiologie in drie cursusdagen met één theorie-avond en twee excursies in de omgeving van Enschede.

Ook altijd al belangstelling voor alles, wat groeit en bloeit in de natuur????

Dan is de kans groot, dat de KNNV regio Enschede een interessant aanbod voor jou heeft om grondig kennis te maken met wetenswaardigheden op gebied van ecologie en biodiversiteit.

We doen dit door een basis cursus ‘Veldbiologie’ te organiseren, waarbij we gekozen hebben voor een tweetal excursies in het veld , onder leiding van ervaren experts binnen onze vereniging.

Koninginnenpage – Wim Bakker

Tijdens en ook direct na deze 2 excursies zal er alle ruimte zijn om de waarnemingen en andere interessante dingen te bespreken. We starten deze basiscursus met een soort theorieavond waar inzichten en vraagstukken over flora en fauna volop aan bod komen: met nadruk op vogels, dag-, en nachtvlinders, inheemse planten en libellen.

Met de opgedane kennis gaan we daarna twee keer het veld in en gaan proberen de kennis te koppelen aan waarnemingen in het veld. Het kan haast niet anders, dan dat het een interessante cursus gaat worden , waaraan de deelnemers niet alleen plezier zullen beleven , maar ook met een uitgebreider begrip de natuur tegemoet kunnen treden.

• Cursusdag 1, donderdag 14 april 2022, 20.00-22.00, theorie-avond DeMuseumfabriek.
  • Cursusdag 2, zaterdag 23 april 2022, 10.00-12.00, excursie Hof Espelo.
  • Cursusdag 3, zaterdag 14 mei 2022, 10.00-12.00, excursie Ledeboerpark.

CURSUSDAG 1, Donderdag 14 April 2022, 20.00 – 22.00 theorie-avond
Tijdens de theorie-avond maak je kennis met de volgende onderwerpen: Ecologie, Dag- en Nachtvlinders, Libellen, Inheemse Planten en Vogels. Na afloop ben jij klaar om samen met experts het veld in te gaan!
Locatie: DeMuseumFabriek
Het Rozendaal 11, 7523 XG Enschede

CURSUSDAG 2, Zaterdag 23 April 2022, 10.00 – 12.00 excursie Hof Espelo
In dit deel van de cursus leer je insecten kennen van de heide en vloeiweide. De dagvlinders en waterjuffers vliegen al eind april. De cursusleider vangt ze met een vlindernet en nadat de cursisten ze hebben gezien, worden ze weer vrijgelaten.
Startpunt: Koetshuis Hof Espelo
Weerseloseweg 259, 7522 PS Enschede

CURSUSDAG 3, Zaterdag 14 Mei 2022, 10.00 – 12.00 Excursie Ledeboerpark
Vogels kijken, hoe doe je dat? In dit deel van de cursus leer je de vogels van het Ledeboerpark kennen. Waar moet je op letten? En welke vogel zingt daar? Je hebt niet veel nodig, met open ogen en oren kom je een heel eind. Vogels kijken is tegelijk spannend en ontspannend!
Startpunt: Lammerinkswönner, Ledeboerpark
VanHeeksbleeklaan 68, 7522 LB Enschede

DEELNEMEN?
Opgeven kan via e-mail: secretaris@enschede.knnv.nl
Kosten: Voor niet leden €15,-
Voor KNNV leden en vrienden van DMF / RMT gratis.

Tijdens de activiteiten zullen de dan geldende Corona-maatregelen in acht worden genomen.
Ondergrond: Dit zullen deels onverharde paden zijn.
Cursusleiding: Bestuur KNNV-Regio Enschede