Vloeilandschap – een bijna vergeten geschiedenis als effectieve klimaatpraktijk

Ook dit jaar organiseert De Museumfabriek natuurlezingen samen met de Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging (KNNV). Deze Natuurlezing gaat over de noodzaak een klimaatrobuust landschap in te richten met de toenemende effecten van klimaatverandering.

In het verleden verstonden boeren de kunst om de gevolgen van weersextremen te temperen als geen ander: zij richtten een ‘stromend landschap’ in waar te veel of te weinig water over de seizoenen in evenwicht werd gebracht. Dit waren de zogenaamde vloeiweidensystemen. Twente was rijk aan deze boerenwaterwerken, maar de geschiedenis en dus ook het gebruik ervan is in afgelopen eeuw in de vergetelheid geraakt en veel landschapselementen zijn door ruilverkaveling c.q. landinrichting verloren gegaan.

De toenmalige directeur van het Rijksmuseum Twente, Cornelis Hijszeler, was de eerste die in zestiger jaren van de vorige eeuw weer aandacht besteedde aan historische bevloeiingen in Twente. Langzaam krijgen we inmiddels ook de praktijk van de watertechnieken van toen weer in de vingers. Sinds 1999 zijn middeleeuwse vloeisystemen op landgoed Het Lankheet in Haaksbergen hersteld. Vanaf 2023 maakt de praktijk ervan deel uit van het UNESCO immaterieel erfgoed van de mensheid.

Eric Brinckmann, mede-beheerder van Het Lankheet vertelt tijdens deze lezing over het vloeilandschap in Nederland en specifiek over dat in Twente en op Het Lankheet. Hij laat zien dat deze historische praktijk eigenlijk heel eigentijds is: je kunt een teveel aan water effectief opslaan, je houdt het water langer vast, de bodemvitaliteit wordt erdoor verbeterd, er worden minder broeikasgassen uitgestoten en er wordt meer CO2 vastgehouden. Bovendien wordt de biodiversiteit versterkt. Kortom, tijd om dit waterfenomeen breder te gaan inzetten!

Praktische informatie:

Waar: De Museumfabriek (Het Rozendaal 21, 7523 XG Enschede, 053-201 2099)

Wanneer: Donderdag 19 september 2024 om 19.30 uur (inloop vanaf 19.00)

Kosten: €5,00 (Vrienden van De Museumfabriek en Rijksmuseum Twenthe hebben op vertoon van hun app of ledenkaart gratis toegang. KNNV leden betalen voor de lezing € 2,50.)

Ticket bestellen kan via:

do 19 september 2024 van 19:30 tot 21:30

De Museumfabriek